La incorporació de les noves tecnologies a l’escola és cada vegada més generalitzada. Avui dia és difícil trobar l’escola que no compti amb un ordinador a l’aula, projectors o pissarres digitals per treballar aspectes tan tradicionals com les matemàtiques o la ortografia. No obstant això, les possibilitats de les TIC van més enllà, ofereixen alternatives i noves maneres de treballar, ens obliguen a plantejar metodologies innovadores per tal d’obtenir el màxim rendiment a tots aquests nous recursos que tenim a l’abast.
Les TIC es poden utilitzar de formes molt diverses: com a simple eina de suport, com a substitut dels recursos tradicionals sense que impliqui canvis en la metodologia o utilitzant les possibilitats que les tecnologies ofereixen i adaptant-ne els continguts i metodologies.
Les TIC es poden utilitzar de formes molt diverses: com a simple eina de suport, com a substitut dels recursos tradicionals sense que impliqui canvis en la metodologia o utilitzant les possibilitats que les tecnologies ofereixen i adaptant-ne els continguts i metodologies.
En aquest sentit, si realment es vol apostar per les TIC i millorar l’educació actual no ens podem limitar a comprar ordinadors sense més canvis, sinó és necessari aprofitar les TIC per fer propostes metodològiques innovadores que anys enrere ens semblarien impensables.
En el següent esquema es poden veure diferents recursos que les TIC ens ofereixen, organitzats segons el grau d’interacció i allò en que es focalitzen:
Per altra banda, es veu com pràcticament tots els recursos que ofereixen les TIC tenen tendència a fomentar una interacció oberta, en que l’alumne és protagonista del seu aprenentatge, pren importància el treball de les competències oferint plantejaments oberts on es disposa d’una gran varietat d’opcions. Xarxes socials, projectes col·laboratius o jocs educatius, entre d'altres, serveixen per treballar de forma global, fomentant aspectes com la col·laboració, la interacció o la creativitat.
Tots els recursos són complementaris, per si mateix cap tipologia serà millor que l’altre sinó el que realment importarà serà que hi hagi una metodologia i plantejament de treball coherent, amb uns objectius clars i una finalitat específica. Al cap hi a la fi, les TIC no deixen de ser un recurs que depenen de l’ús atorgat serà més o menys efectiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario