Portal Edu365.cat (Etapa Primària
- Àrea matemàtiques - Espai i forma (activitats de geometria)
Títol activitat: Circumferència
i cercle I
Aquest material educatiu ha estat realitzat pel Departament
d’Educació de la Generalitat de Catalunya en el marc del programa Internet en
el aula del Plan Avanza. Aquest programa ha estat desenvolupat i executat pel
Ministerio de Industria, turismo y comercio, l’entitat pública empresarial
Red.es, el ministerio de Educación y Ciencia, i les Conselleries d’Educació de
les Comunitats Autònomes d’Espanya.
Edició: Servei de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el
Coneixement- Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Continguts, objectius i
destinataris que presenta l’activitat:
En aquest grup d’activitats de
temàtica concreta, proposa als alumnes que practiquin i adquireixin la
capacitat de:
●
Representar circumferències i cercles.
Amb els objectius següents:
●
Reconèixer el cercle i la circumferència en l’entorn.
●
Identificar els elements bàsics de la circumferència i
el cercle.
●
Identificar i construir les figures circulars: sector
circular, segment circular i corona circular
●
Compondre i descompondre figures circulars.
Aquestes activitats estan
pensades per a Infants que estiguin cursant el Cicle Mitjà d’Educació Primària.
No obstant, també pot ser una activitat
adequada i útil per a alumnes de Cicle Inicial (si el seu nivell de
lecto-escriptura és elevat).
Tipus d'aplicació i/o
programa (tutorial, d'exercitació,
simulació, sistema expert, programa eina, etc.)
El tipus de programa és tutorial
perquè presenta uns continguts concrets i proposa exercicis autocorrectius al
respecte.
Ús educatiu possible de les
activitats
Els usos que pot tenir aquesta
activitat són la transmissió d’uns coneixements matemàtics concrets, permetent
avaluar els aprenentatges a temps real, a partir d’unes activitats .
Pel que fa a les activitats, s’ha
de dir que hi ha de diversos tipus, amb un funcionament comú per a cada tipus.
La major part de les activitats es poden realitzar intuitivament; en cas de
dubte es pot consultar la informació de la pàgina.
També n’hi ha algunes que estan
ocultes i que només es mostren si es fan diverses errades (activitats de
reforç) o cap errada (activitats d’ampliació).
A quin tipus d'ensenyament
s'apropa (transmissiva, per descobriment, indagació-investigació...)
S’apropa a un ensenyament
transmissiu, en el qual presenta uns continguts que proprorionen informació i
ajuden a estructurar la realitat que envolta a l’Infant. A més a més, també
pertany a l’ensenyament avaluador, ja que es produeix un “feed back” immediat a
les respostes i accions dels alumnes, realitzant una avaluació explícita, doncs
el programa presenta un informe valorant l’actuació de l’alumne.
Per altra banda, també té una
connotació lúdica, ja que el fet de treballar amb els ordinadors, fent
activitats educatives, molt sovint té unes connotacions lúdiques, que alhora
motiven als alumnes.
Valors que potencia o desenvolupa (opcional)
La interacció amb l’ordinador és
una interacció personalitzada entre l’ordinador i l’Infant i sol resultar per
si mateixa motivadora.
Facilitat d'ús i versatilitat
(capacitat d'ajust o modificació)
És un programa
fàcil d’usar i permet realitzar una autoavaluació í modificació continuada de
les respostes que dóna l’infant.
¿Pot se considerat multimèdia?
En cas afirmatiu, què aporten les imatges i/o vídeos a l'aprenentatge? ¿Perquè?
Sí, es pot considerar un programa
multimèdia perquè és un material que integra elements textuals i audiovisuals;
tanmateix, és un recurs multimèdia educatiu perquè s’utilitza amb una finalitat
educativa. Les imatges i/o vídeos aporten a l’infant el condicionant d’atraure
l’infant i de motivar la seva conducta.
Característiques de la
navegació (moviment a l'interior del programa)
Resulta fàcil moure’s per
l’interior del programa, doncs cada icona o símbol està descrit correctament i
és fàcil que l’infant s’orienti.
Quines altres estratègies
cognitives i d'aprenentatge fomenta (per exemple, reflexió metacognitiva,
memorització, control psicomotriu, de l'atenció, organització i estructuració
de la informació, sintetitzar informació, planificar la conducta, etc.)
El programa, que té
fonamentalment un enfocament cognitiu, facilita l’organització i estructuració
de tot el coneixement que te l’infant
sobre aquest tema, produint-se una transmissió del mateix. De fet, quan el
programa fa una pregunta, l’infant ha de recordar allò que sap, generalitzar-ho
i aplicar-ho (si s’escau) i executar-ho donant una resposta, que si és
encertada dóna lloc a un reforç positiu.
¿Perquè el recomanaries o
perquè no?(avantatges que comporta respecte d'altres mitjans i possibles
problemes que presenta la seva utilització)
Recomanariem aquesta activitat
perquè creiem que és molt completa, conté una part teòrica que t’explica el
que, posteriorment, treballaràs a partir de parts pràctiques, d’aquesta manera
si a la primera no ho has entès del tot, ho pots tornar a llegir fins que
entenguis la part teòrica, que és molt fàcil de fer si has entès el contingut.
A més a més, també la recomanaria perquè treballa molt bé tots els àmbits de la
circumferencia i el cercle. Algún motiu per el qual no recomanaria aquesta
pàgina, es que les parts pràctiques, no són molt divertides, i depèn de l’edat
dels alumnes, es poden avorrir.
¿Quina visió de l'educació
creus que potencia? ¿Perquè?
Potencia una visió de l’educació
molt típica, amb una part de teoria per aprendre, unes activitats a fer, i
finalment una avaluació que se’t fa de tot el que has treballat, perquè així es
com funciona l’activitat, està dividida en aquestes tres fases. Potencia per
tant, el haver-se d’aprendre un tema mitjançant la lectura i llavors
aplicar-la.
No hay comentarios:
Publicar un comentario