Buscar este blog

sábado, 12 de mayo de 2012

Avaluació de programes informàtics i educatius II



INFORMACIÓ GENERAL DEL PROGRAMA

Nom: Our English Friends

Realitzat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en el marc del programa “Internet en el aula” del “Plan Avanza”, desenvolupat i executat pel Ministeri d’Educació i Ciència i les Conselleries d’Educació de les diferents Comunitats Autonòmes.

Edició feta pel Servei de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement- Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Disseny pedagògic: Aurora Gil Pou i Elías Berrocal
 
Disseny tècnic i edició multimèdia: Oneclick S.A

Producció: 2009

CONTINGUTS, OBJECTIUS GENERALS I DESTINATARIS

Our English Friends són un seguit d’activitats agrupades en 9 programes segons la temàtica de cada seqüència didàctica. des d'on es pot treballar un tema concret, tenint en compte els objectius  de cada bloc. 
Tot hi estar dirigit al cicle mitjà d'educació primària es podria utilitzar com a recurs per gent de totes les edats sempre hi quan tinguin les competències necessàries per utilitzar l'odinador i el nivell d'anglès corresponent.
Es pot escollir entre: Sports, What can I do, Jobs, What are you doing, Countries, Films, I love It, People i At the Weekend.
En general, tots els programes tenen com a objectius aprendre el lèxic referent al tema treballat, així com aprendre a escriure i pronunciar les diferents paraules. Per poder aprofundir millor en l’anàlisi i avaluació del programa, així com concretar i especificar els objectius d’aquests, utilitzarem una dels blocs com a referència, concretament el bloc de Countries.

OBJECTIUS I CONTINGUTS CONCRETS

Els objectius generals de les activitats incloses en aquest bloc temàtic són la de conèixer el nom i nacionalitats de diferents països mitjançant les respectives banderes per tal de facilitar-ne el reconeixement i poder associar text i imatge.

Les diferents unitats que formen aquesta seqüència didàctica són: Nationalities, cardinal points, population, languages, the highest and the longest.

Els diferents objectius per unitat són:
  •  Nationalities:  Reconèixer l’ús i funcionalitat de les formes i estructures bàsiques de l’anglès.
  • Cardinal points: Conèixer el nom dels punts cardinals i els continents en anglès.
  • Population: Reconèixer l’ús i funcionalitat de les formes i estructures bàsiques de l’anglès.
  • Languages: Aprendre el nom de diferents idiomes, en anglès.
  • The highest and the longest: Utilitzar els superlatius, repassar les unitats anteriors i ser capaços de demanar i donar informació precisa sobre un país. 

TIPUS D’APLICACIÓ O PROGRAMA 
Es tracta d'un programa tutorial on es mostra i s'explica cada element per tal de poder realitzar posteriorment uns exercicis autocorrectius basats en la informació obtinguda.


ÚS EDUCATIU POSSIBLE

Els diferents tipus d’activitat es poden utilitzar com a complement per tal d’acabar de repassar conceptes que podrien haver aparegut a classe o com a introducció d’un tema del qual es pensa treballar per part del mestre. A més, el fet d’haver diferents blocs o seqüències didàctiques de temàtica variada permet adaptar-se a una necessitat especifica i aprofundir en aquell tema d’interès.

D’altra banda, es poden aprofitar determinades activitats per repassar conceptes no específicament relacionats amb la llengua anglesa com els països o els punts cardinals, de manera que l’èmfasi estigués més en el contingut que en la llengua del mateix.

TIPUS D’ENSENYAMENT

És un ensenyament en el qual l’usuari rep una informació i l’aplica tot seguit a través d’uns exercicis, és a dir, transmissor i avaluador. Per estètica i plantejament podria semblar que conté una certa interacció però realment les respostes de l’usuari no influeixen ni modifiquen el plantejament i desenvolupament de l’activitat.

VALORS QUE POTENCIA O DESENVOLUPA

Amb aquests exercicis es fomenta el treball individual, la capacitat de respondre al que es demana i seguir unes pautes preestablertes d’interacció amb el software. Tot hi això, les activitats permeten saltar-se la introducció i explicacions, fomentant la immediatesa i la impaciència.

L’aspecte més negatiu és que l’activitat permet passar a la següent tot hi no haver realitzat l’activitat correctament, o ni tan sols intentar-ho, en aquest sentit això dependrà de la voluntat de cada alumne de realitzar la feina correctament i del control del mestre. El fet de poder tenir aquesta opció i no utilitzar-la serveix per mostrar confiança envers als infants i manifestar la responsabilitat que té cadascú de fer la tasca com toca.


FACILITAT D’ÚS I VERSATILITAT

És un software molt fàcil d’utilitzar i intuïtiu per aquelles persones acostumades a treballar amb l’ordinador, la interacció és molt limitada ja que només es permet respondre d’una forma concreta que ha de ser la correcta. Tot hi això, té una bona organització, un índex des del qual es pot accedir a les activitats que es vulguin realitzar, seguint o no l’ordre preestablert, i permet repetir tantes vegades com es desitgi cada activitat.

POT CONSIDERAR-SE MULTIMÈDIA? EN CAS AFIRMATIU QUÈ APORTEN LES IMATGES I/O VIDEOS A L’APRENENTATGE? PER QUÈ?

Es pot considerar multimèdia ja que conté elements de diversos medis com són la imatge, l’audio, el text, l’animació, etc.

En aquest cas concret les imatges són claus per entendre els exercicis ja que molts utilitzen el recurs de visualitzar un element concret per tal que l’alumne pugui identificar-lo i saber el seu nom, a més, també s’ofereix la possibilitat d’escoltar el seu nom, l’audio, en anglès per tal d’ajudar i facilitar aquesta identificació.

A més, el fet d’utilitzar una estètica semblant a la dels dibuixos animats aconsegueix potenciar l’atenció dels alumnes, la sensació d’estar jugant o passant-ho bé amb l’exercici, i permet crear una sensació d’interacció amb els personatges.


CARACTERÍSTIQUES DE NAVEGACIÓ

El propi software indica on cal clicar per avançar i va guiant les accions de l’usuari.



ESTRATÈGIES COGNITIVES I D’APRENENTATGE QUE FOMENTA

Es treballa la memorització tan auditiva com visual de com es pronuncia i s’escriu cada paraula, permet una organització de la informació ja que l’usuari ha de ser capaç d’incorporar la informació nova amb la pròpia i ser capaç després d’aplicar-la per tal de resoldre els exercicis.


AVANTATGES I INCONVENIENTS RESPECTE ALTRES MITJANS

Permet un aprenentatge més autònom i individualitzat, controlant l’infant la velocitat i temps de cada explicació i exercici, és fàcil d’utilitzar i atractiu pels nens que poden trobar més entretingut veure les animacions que el software ofereix. 

Una de les possibilitats que ofereix el software és una guia o petit diccionari on s’escriu cada paraula del lèxic de la lliçó i la seva correspondència en anglès, sent aquesta una eina de consulta.
A més, hi ha la doble possibilitat de treballar tant amb audio com amb imatge de manera que nens amb dificultats auditives o visuals també poden utilitzar-lo.

Finalment, permet una correcció immediata de l’activitat comprovant de forma ràpida el nivell d’encert i, si s’escau, donant la possibilitat de repetir per assentar millor els coneixements.

Com a aspecte negatiu, la interacció és molt limitada i si sorgeixen dubtes o curiositats més enllà de lo establert els nens no trobaran en el programa una resposta. Al haver la possibilitat de saltar-se exercicis tot hi no haver-los realitzat cal la supervisió del mestre i es pot caure en les respostes a l’atzar. Si es fan molts exercicis seguits o s’abusa d’aquest recurs els exercicis poden acabar sent molt repetitius i rutinaris ja que segueixen un mateix patró.


VISIÓ DE L’EDUCACIÓ QUE POTENCIA

Potencia una visió de l’educació basada en les “fitxes”. És a dir, es planteja un tema d’estudi, els alumnes l’aprenent i tot seguit fan una sèrie d’exercicis per evidenciar i consolidar l’aprenentatge. Finalment, aquestes activitats són corregides segons la idea d’una resposta única correcta.
En aquest procés, l’alumne es limita a fer pròpia una informació que li ve donada i aprendre quina és la resposta acceptable i adequada en aquell tema concret.




No hay comentarios:

Publicar un comentario